onsdag 5 mars 2014

Kvällens middag


 


Idag hade Leo bestämt att vi skulle äta pizza till kvällsmat. Då jag inte förberett någon pizzadeg bestämde jag mig för att testa ett recept som Citygross hade i sin matkasse för ett tag sedan.

Anledning är att den degen inte behöver jäsa då den är gjord på bakpulver bla.
Jag har varit lite skeptisk då jag tycker att bakpulver är för bakning men sååå nyfiken på hur det skulle smaka även om jag var tvungen att knåpa ihop liiiite eget i deras recept.
Så jag blandade och knådade deg och fixa ihop 4 pizzor.
Receptet blev lite för litet för min smak och nästa gång kommer jag göra 1 1/1 sats.
Jag tycker att recpetet passar till 2 personer eller max 3.
Men vi står oss ;)

Här kommer receptet:

6dl mjöl
1 tsk salt (använde flingsalt)
3tsk bakpulver
2,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
1 matsked flytande honung (mitt eget påhitt)

Gör så här:
Blanda mjöl, salt och bakplver. Tillsätt vatten och olja och honung.
Arbeta ihop till en deg.
Grädda i 220grader i ungen ca 10min

Hur blev det nu då?
Ohhh det blev himmelskt och helt perfekt.
Jag grädda ju iof våra pizzor på stenplatta och det blev precis som en äkta pizza.
Det här med pizzadeg på bakpulver vart ju kanon.

Och det går så himla fort.
Perfekt fredagsmat tex

xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar