tisdag 18 mars 2014

Välkommen till stekpannehimmlen


Vi har länge haft problem hemma med just stekpannor.
När sista stekpannan för ett tag sedan gav upp så gav vi oss på gamla hederliga gjutjärnspannor men var inte helt nöjda. När man haft annat är gjutjärn vill man liksom inte ha något annat så ofta igen.
Finns säkert fördelar med gjutjärn...jag har bara glömt bort dom.

Men för ett tag sedan sjöngs det halleluja-sånger i vårat kök när 2st Tefal pannor flyttade hem till oss.
Vi gav oss genast på Tefal Ceramic Control pannan och det är numera en fröjd att laga mat hos familjen Nilsson igen.
Nu kan vi dessutom laga flera rätter samtidigt vilket är mycket lyxigt ;)
Tefal CC är helt underbar och kan användas på all värmekällor inkl induktion.
Man kan även använda metallredskap i den när man tillagar maten.
Den har en keramisk yta i 2 lager både in-och utvändigt och är utrustad med Thermo-Spot som är Tefals unika värmeindikator för pannor.

 Då den har höga och bra kanter är den även perfekt att göra mindre grytor i och det bränner verkligen inte fast. Den är användarvänlig och helt enkelt underbar.
Pannan bör ej maskindiskas men det gör inget för vi diskar alla pannor för hand.
Och då det inte bränner fast i den så är den underbart enkel att göra rent.
Den bevarar även näringsämnena i maten vid tillagning.

På bilden här ovan ska jag steka bananplättar först och det går underbart bra.
Lite fett tog jag i början men sen behövde jag inte fylla på med smör i pannan.
Bananplättarna blev perfekt stekta och jag fick plats att steka ganska många i taget och kunde sen enkelt vända dom.

På dom 2 bilderna till höger så ska det bli lite Kina inspirerad  middag och jag började med att steka kyckling. Gick finfint och det blev en perfekt stekyta på köttet.
Sen hällde jag över en bas på bla grädde, lite mjöl och kryddor för att det skulle få puttra ihop.
Här fick vi verkligen testa denna stekpanna...då jag försöker hinna med så mycket som möjligt ibland.
När jag slagit på basen i stekpannan så skulle jag bara.....och sen glömde jag lite.
Huxflux kom jag på att jag lagade mat och tänkte att ohhh nej nu blev det bara skräp.
Men icke...grädden hade INTE bränt fast inget hade skärt sig och ja det vart helt perfekt.
Nu ska man ju inte glömma...men denna panna stod emot min glömskhet.
Kan väll tillägga att jag inte precis glömde bort maten i en timme men att jag helt glömde hålla koll i ca 20min...och det kan räcka för att allt ska gå och skogen ibland.
Denna panna används flitigt och jag kan varmt rekomendera den.
Finns inga som helst minus och jag önskar att alla fick ha en Tefal hemma hos sig....dom kan verkligen göra bra grejer.

Betyg: 5/5 cupcakes

Strålande 

xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar