måndag 1 mars 2010

Veckans Fru Cupcakes Recept



Jag lovade ett recept på kakor men då jag bestämt mig för att finjustera mitt eget recept så bjuder jag här på Chocolate Chip Cookies från Arla. En ljuvlig kaka som går att variera i oändlighet. Här kommer iallafall basen. Smaklig kaka ;)



Ingredienser
ca 18 st

100 g smör

1dl strösocker

1/2 dl farinsocker

1 ägg

2dl vetemjöl

1/2 tsk bikarbonat

1/2 tsk salt

1/2 tsk vaniljsocker

100 g mörk blockchoklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 200˚C. Smält smöret långsamt i en kastrull, ta det från plattan så fort det har smält och låt det svalna. Om smöret är för varmt så smälter chokladbitarna ut i smeten. Hacka chokladen grovt. Rör ner socker, farinsocker och ägg i kastrullen. Blanda bikarbonat, salt och vaniljsocker i mjölet och rör ner det tillsammans med chokladen. Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt eftersom de flyter ut i ugnen. Det är lagom med nio kakor på varje plåt. Baka kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kakorna kallna på plåten.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar