tisdag 13 december 2011

Mumsigt bröd

Nyss låg jag och Leo och kollade på Bolibompa.
Var något matprogram där dom skulle kolla om vitt bröd var onyttigare än mörkt bröd och så bakade dom surdegsbröd.
Väldigt givande även om det var lite småäckliga bilder i början av programmet.

Hur som helst hade dom en surdegstävling mellan ena programledaren och en gäst.
Jag vart så sjukt sugen på att baka bröd.
Bakar väldigt sällan bröd och har inte riktigt kännt att det är jag men oj oj efter detta program.
Jag känner hur det kryper i mig av längtan att knåda deg och mixtra ihop ett mumsigt bröd.
Ett nyttigt ljust bröd men nötter i...och kanske någon god krydda.
Ett surdegsbröd med solrosfrön i och lite havssalt på...lite rosmarin i också kanske.
Längtar efter en degblandare...en jäskorg och mer tid.

Tänk att fixa iordning en deg fredag kväll och sedan grädda den för nybakat bröd på lördagmorgonen. Ett rykande varmt bröd så smöret smälter och dom skapar lycka i munnen.

Ohh vill även baka bagels. Tänk dig en NY frulle en lördagmorgon.
Apelsinjuice....färska frukter...bagels...Philadelfiaost...pepparsalami och en stor kopp latte med vaniljsmak. DET skulle göra min lördag underbart underbar.

Efter mitt macaronrace får jag ge mig på lite brödbakning.
Det är en ny värld för mig och jag är övertygad om att jag kan baka bröd...på mitt eget sätt....då jag gör det mesta my way helt enkelt.

Ohhh nu fylls mitt huvud på ideer på recept...smaker och utseenden.
Man måste ju kunna baka vackra bröd :)

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar