måndag 11 juni 2012

Sommar tårta


Jag har länge velat göra tårta men har inte haft någon speciell anledning.
I helgen slog jag till iallafall och gjorde tårta :)

Jag har aldrig gjort egen tårtbotten men bestämde mig för att testa och jag testade en variant som är mycket beprövad på bloggar och annat.
Man har 3 lika stora glas och fyller dom med lika mycket ägg, strösocker och potatismjöl/vetemjöl.
Glaset med mjöl har jag tagit mer potatismjöl än vetemjöl som ni ser i färgskiftningen.
Man vispar ihop detta har i bakpulver ( jag gjorde på 3 ägg och använda nästan 1tsk bakpulver) och vaniljpulver. Jag hade i 1 mtsk vaniljpulver.

Smöra och bröa en form och in i ugnen på 175 grader.
Jag glömde bort att ta tid men tog stickmått på detta och när stickan var torr tog jag ut den.
Perfekt och otroligt enkelt och smidigt.

Sen använde jag chokladmousse på ett plan, vaniljfrosting på nästa plan och täckte hela tårtan med whipped cream frosting som är grädde vispat med Philadelfia ost och lite vaniljsocker.

Dekorerade med jordgubbar och marsipanblommor och fjärilar.
Otroligt god blev den och slukades snabbt av vårat fika besök.
Den enda som inte gillade det var Lucas och jag tror han hade velat ha den lite sötare.

Det blev en fräsch tårta med mjuka och underbara smaker.
Perfekt för midsommarfirande eller bara för att mumsa på i sommar.

Kommer garanterat baka mer tårtor i sommar....det var roligt.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar