fredag 29 april 2011

Hallonpannacottapaj




Igår gjorde jag en hallonpannacottapaj.


Jag har aldrig gjort pannacotta från grunden och höll på att få panik när smeten var rinnande. Provade det mesta då...vista, sila och be.


Till slut gav jag upp och messa T och frågade om den skulle vara så och det skulle den. Puhhh då kunde jag andas ut.




Receptet på denna sommriga paj kommer nedan.


Den är dekorerad med violströssel och minimaränger.






Pajdeg:




12st Digestivekex


75gr smält smör




Fyllning:




3st gelatinblad


3dl vispgrädde


1dl socker


250gr hallon


200gr philadelphiaost




Tillagning:




1. Kör kex och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en pajform eller en bakform med löstagbar botten. Låt stå i kylen medan fyllningen görs.




2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.




3. Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig.




4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.




5. Mixa hallonen med mixer-stav eller i matberedare till en puré. Rör ner cream cheese och purén i grädden. Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.




6. Låt pajen stå i kylskåpet i minst 3 timmar eller tills den har stelnat. Servera med färska bär.




Pannacotta är nog något jag kommer göra igen i olika smaker.


Nästa projekt är nog en pannacottapaj med 3 olika lager. På kexbotten.




XOXO


1 kommentar:

  1. Åh, vad mumsigt det ser ut. Du är så duktig min fina kusin!

    <3
    Mirjam

    SvaraRadera