måndag 28 november 2011

Pepparkaksmacaron med marshmallowsfluff

Macarons är ljuvligt gott och vackert.
Passar underbart som gåbort present eller för att bara lysa upp i vardagen.

Så här till jul vill iallafall jag sätta lite julstämning på min bakning och här kommer receptet på mina pepparkaksmacarons. Jag har fyllt mina med marshmallowsfluff och det är galet gott ihop.

För att göra macarons behövs en sprits med stor rund tyll, alltså tyll är själva spetsen.
Jag använder Decomax och även macaronmattan från Lekue och dom är underbara.
Men har du ingen matta så går det att använda vanligt bakplåtspapper.





Ingredienser

24st dubbla.

3dl siktad mandelmjöl
3dl florsocker
3st äggvitor
2 msk strösocker

Pepparkakskrydda:
2tsk kanel
2tsk kardemumma
1 1/2 tsk mald nejlika
1 1/2tsk mald ingefära

Gör så här:
1.Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke.
2. Blanda kryddorna i en skål.
3. Vispa äggvitorna med strösocker tills det är en maräng.
4. Blanda ner kryddorna i marängen.
5. Vänd ner mandelmjöl och florsocker i marängen försiktigt tills allt är blandat.
6. Fyll en sprits.
7. Spritsa efter formerna på mattan eller runda pluppar stora som en krona ca.
8. Låt kakorna vila i minst 45min.
9. Sätt ugnen på 125grader, när den är varm grädda kakorna nederst i ugnen i ca 20min
eller tills man kan lossna kakan från mattan enkelt.
10. Låt dom svalna en stund och ta sedan bort dom. När dom är helt kalla så ta på smet
och sätt ihop dom 2 och 2.

Marshmallowsfluff:
2dl grädde
100gr marshmallows
1tsk vaniljsocker

Gör så här: Smält marshmallows i grädde i en kastrull på spisen. Det får inte koka.
Häll i vanlijsocker.
När det smält tabort kastrullen och låt det svalna. Ställ sedan in det i kylen i minst
3timmar.
Ta ut den och vispa med elvisp tills den fått en slät konsistens.
Bred på macaronsen.


Lycka till ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar