söndag 12 februari 2012

Woppie Pies



Woppie pies växer sig starkare i sverige och har slagit ut cupcakes i usa redan.

Den är en dubbel kaka som är mjuk.

Sjukt god är den och gör man den som jag gjorde här med choklad och något vaniljigt imellan så smakar den som sandwich glassen smakade när man var liten.

Kladdigt, chokladigt och helt underbart.

Jag försökte mig på att göra hjärtformade och det gick sådär då dom smälte ut en del. Men Leo tyckte dom såg ut som hjärtan även efter gräddning så ja...det är konstnärliga hjärtan :)


Självklart kommer receptet här till er....lagom till alla hjärtans dag som är på tisdag.


Chokladwoopies med wipped cream frosting

ca 20 dubbla


100 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl socker
1 ägg, rumsvarmt
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

1/2 tsk salt
1/2 dl mjölk

3msk kakao

2msk chokladsyrup ( Davinci)

Gör så här:
Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och rör om försiktigt tills allt är blandat Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt och gör dom lite större än en femkrona.

Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen i 8-10 min.

De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.


Wipped Cream Frosting med smak av vitchoklad


200gr Cream Cheese

2dl vispgrädde

1dl florsocker

1tsk vaniljsocker

3 msk vitchokladsyrup


Gör så här:

Vispa allt till en fast smet. Väldigt enkelt.


Lycka till


XOXO

2 kommentarer:

  1. vart köper du den där chokladsyrupen!? Finns den i "vanliga" mataffären?

    SvaraRadera
  2. Chokladsyrupen jag använder heter Davinci och sälj i en del Ica butiker men även hos kaffegrossisten.se på nätet.
    Det är en kaffesyrup som jag upptäckt är en perfekt smaksättare även till bakverk. Har gjort Whoopies, macarons och frosting med denna mumsiga syrup. Den är mild och helt underbar med perfekt smaksättningsbalans.

    SvaraRadera