lördag 25 februari 2012

Triple Chocolate cake






















Kände för att använda min super fina form från lékué och ville egentligen göra en triple chocolate cheesecake men hade inte allt hemma och hade ingen möjlighet att åka och handla så jag fick fixa med det som fanns helt enkelt.


Springformen har sidor gjorda i silikon som tål både värme och kyla och botten är i porslin och tål det mesta. Kanon då man får ett vackert uppläggningsfat direkt.


Botten är gjord på kladdkake recept med extra kakao.

Recept:


100gr smör

2,5dl strösocker

2tsk vaniljsocker

2dl vetemjöl

1dl kakao

1 nypa salt

2 ägg

4mtsk chokladsyrup (davinci)


Gör så här: sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och blanda ihop alla ingredienser till en fin smet. Häll ner i formen. Grädda ca 15min.


Mitten smeten är en chokladganache och det gjorde jag så här:


Recept:


200gr mjölkchoklad

2dl grädde

100gr smör


Gör så här:

Smält chokladen i grädden i en kastrull på låg värme. Låt den inte koka men smält tills den är en fin smet. Låt den sedan stå kallt i minst 1 timme. Ta ut den och vispa ner smöret med elvisp tills det blir jämt. Bred det på kladdkakan.


Och sist men inte minst lite vitchokladfrosting


Recept:

1dl grädde

100gr vitchoklad

100gr Creme cheese


Gör så här:

Vispa grädde och creme cheese, smält vitchoklad och blanda sedan ner det med grädde och osten. Blanda det ordentligt. Bred det som sista lager på kakan.


Jag strösslade på lite strössel uppepå men man kan dekorera med vad man vill.

Hade jag haft lite chokladsås hemma hade jag hällt på det uppe på.

Jag hade även hallon till men då det enbart är jag som gillar det så hade jag det bara på min bit.

Jag hade massor med hallon på och kombon med all choklad och sedan syrliga hallon var gudomlig. Lucas älskade alla lager utom det vita och Leo åt en bit han med.

Peter är ingen dessertälskare så han slapp.


Kakan är otroligt mättande men himmelsk helt enkelt.

Springformen är kanon att använda och nästa projekt för den måste bli en cheesecake.


XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar