måndag 20 augusti 2012

Fru Cupcakes testar Skyr

Jag har testat Skyr.
Behöver finna enkla mellis som man kan ta med sig och då passar Skyr utmärkt då det är sked i locket.
Iof fortfarande en kylvara men ändå enklare att ta med sig.

Skyr är en yoghurt som görs på skummjölk (precis som kvarg) och sedan syras med en speciell Skyr-syrningskultur. Mjölken skiktas sedan flera gånger vilket gör att vatten och mjölksocker filtreras bort.
Detta gör att Skyr har 3 gånger högre proteinhalt än en vanlig yoghurt.
Till dom smaksatta Skyr så tillsätts en bärrik sylt.

Skyr kommer ursprungligen från Island där den ätits i över tusen år. den är naturligt fettfri, nyckelhålsmärkt och rik på protein vilket gör den till perfekt mellis.

För att finna något super enkelt mellis så valde jag att testa vanijlsmaken och även jordgubb.
Det är mer socker i dessa än i den naturella pga smaksättningarna men ville ändå testa då jag inte riktigt kan äta naturella produkter som denna ännu vad jag vet....pga att jag inte gillar det :)
När jag äter kvarg så smaksätter jag den med rålakritspulver eller vaniljpulver.

Vaniljen doftade ljuvligt men jag gillade inte smaken alls.
Det var en syra i den som jag inte riktigt kom överens med. Kanske kan jag vänja mig men då köper jag hellre naturell och smaksätter själv. Konsistensen var silkesmjuk, cremig och helt ljuvlig dock.
Perfekt att det finns en sked i locket men den är aningens förkort när man kommer längst ner till botten.
Iof inte ett stort problem :)

Jag smakade även jordgubb och det var en mild och fin jordgubbsmak.
Påminde om glass och var inte alls svårt att mumsa i sig.
Underbart god och perfekt.

Kommer dock ge mig på att testa den naturella också då jag verkligen gillar konsistensen på Skyr.
Det är som att äta en glass nästan. Med lite hallon i blir det nog super mums.

Kan varmt rekomendera denna produkt och väldigt bra att det kommer med en sked.
Den är rätt dyr dock och äter man mycket proteinrika mellis kanske inte denna går att äta varje dag men som ett lyx mellis eller om man ska iväg någonstans och inte vill ta med sig en massa bytor är det klockren enligt mig iallafall.

Mums helt enkelt.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar