söndag 16 september 2012

Vacker och enkel servett vikning

Jag ville dekorera bordet lite till igår och fann en mycket enkel grej man kan göra med servetter.
Självklart delar jag med mig av mina nyfunna servettvikning. För en del av er är det säkert inget nytt men för mig är det det och jag kommer göra sådana här ett bra tag framöver.
Blir super fint och är tokenkelt.

Det enda man behöver är servetter.
Jag använde Duni servetter i turkost och limegrönt.

Gör så här:
1: vik servetten på mitten

2: Klipp bort den långsidan som sitter ihop. Går även att riva bort om man känner för det.

3: Vik den som en solfjäder eller som när man gör smällkarameller.

4: Ta en bit av det du klippt bort och knyt på mitten av din "solfjäder"

5: Ta tag i sidorna och "veckla" upp den till en cirkel.

6: Börja sedan i ena ändan och lossa försiktigt lager för lager en rad i taget runt hela.


7: Dra alla lager mot mitten och uppåt. Ser nästan ut som en pompom boll eller som en nejlika.
Bedårande helt enkelt. Man kan använda 2 färger på servetter också och då lägger man bara dom på varann. Då blir det en tvåfärgad nejlika ;)

Jag älskar saker som ser lite svåra ut men som är super enkelt.
Jag vill att saker ska vara speciella men ändå enkla.

Var min steg för steg oklar eller har ni andra frågor? Bara att fråga på.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Så snyggt! Fick tipset om dessa av en bekant, skall absolut göra sådana här till min dotters dop :)

    SvaraRadera
  2. Ja men det är verkligen super fint och väldigt enkelt att göra ändå. Hoppas ni får ett finfint dop ;)

    SvaraRadera