torsdag 11 oktober 2012

Min dag på Matkarnevalen

Imorse satte jag mig på tåget till huvudstaden.
Målet var Matkarneval som Wenderfalck bjöd in till.

Det är inte så ofta jag tackar ja till sådana här event då dom alltid är i Stockholm och även om det är enkelt att ta sig dit så kan jag helt enkelt inte fara dit hela tiden. Vilket är trist...kanske får öppna en byrå här i Vilda Vässan ;)

Hur som helst tackade jag ja direkt när inbjudan kom...detta kan man inte missa helt enkelt.
Och jag är sååå glad att jag åkte på detta. Det var helt enkelt en underbar dag.

Hela lokalen var vackert höstsmyckat med bla röda fina äpplen, vita dukar värmeljus.
När jag kom dit var det en frukostbuffe uppdukad.
Frukosten kom från ett företag som heter Blueberry. Dom erbjuder "snabbmat" på ett nyttigt och energigivande sätt. Mindre mängd mat men som ger en större mättnadskänsla helt enkelt.
Dom har ställen i stockholm men finns även på nätet.
Kommer mer om dom :)
Men en mustig macka på mörkt bröd med cream cheese i bla serverades och en juice som innehöll bla grapefrukt. Till det tog jag en kopp svart kaffe.
Mycket bra start.

Efter det var det dags för föredrag och först ut var Jon Widegren som driver nyöppnade Flippin´Burgers i Stockholm. Han tröttnade på sitt jobb och tog tjänstledigt för att finna något nytt att göra och valde efter olika funderingar just hamburgare. Vi fick höra hans väg från tanke till idag och det var verkligen intressant. Jag har fått en ny syn på just hamburgaren...den är egentligen inte dålig men görs slafsigt och dåligt på många ställen. Många glömmer bort var en hamburgare är och jag tänker iallafall försöka mig på att göra en hamburgare med stil någon gång. En hamburgare är ju just brödet och köttet...det är dom 2 produkterna som utgör själjva hamburgaren och då även dom 2 viktigaste delarna när det gäller kvalitet och råvara. Vill kunna göra en hamburgare som skulle få Jon stolt helt enkelt.
Hans ställe Flippin´Burgers är en succe och det är låååånga köer dit. Blir glad av att höra hur drömmar blir verklighet och det ger mig även mod att ta mig något steg mot mitt mål. Om jag bara kunde bestämma mig för vart mitt mål är :)
När han var klar var jag sugen på burgare helt enkelt :)

Nästa talare bestod av 2 härliga killar.
Stjärnkocken Tommy Myllymäki och dryckesexperten Jens Dolk berättade om sin Sverigeresa som dom gjorde denna sommar till olika städer i Sverige.
Mitt kök Sverigeresan besökte 7 städer och man kunde följa dom på tv i sommras när dom drog ut på turne med ett team av härliga människor och lagade mat, testade drycker och upptäckte guldkorn i städerna helt enkelt. Dom är ett underbart par dessa herrar och kompletterar varandra. 
Jens energi och glow smittar av sig och jag satt nästan och hoppa av glädje och ville vara en stolt svensk. Det var lite det som var budskapet i deras härliga föredrag.
Att vara stolt över våran svenska matkultur och titta på dom underbara produkter vi har i sverige.
Jag hade ingen aning om att det tex gjordes svenskt vin eller att den lilla gården Blaxsta utanför Flen där jag bott i närheten som barn vann pris för sitt söta vin Vidal Ice Wine 2009 i år i den stora vintävlingen International Winemasters Challange. Helt underbart att ett svenskt sött vin från en liten gård vinner guld i en sådan tävling. Vi svenskar är alldeles för dåliga på att vara stolta och marknadsföra oss..att visa det vackra i sverige. Vi måste helt enkelt bli bättre på det.

Sist men inte minst var det dax för mattrender med Linnea Johansson.
En super söt tjej som är otroligt duktig på mycket.
Hon är festfixare åt världsartister, kock, trendexpert och författare och är bosatt i underbaraste New York. Lovely.
Hon är nog min idol just nu...och ja kanske är mitt mål att bli som henne.
Hon talade om mat-,bak- och drinktrender over there.
Mycket spännande trender men även en del lite knasigare trender. Vi får se vilka som stannar och vilka som blåser bort. Men även spännande att se om några av trenderna når Sverige.
En av baktrenderna var just att göra klubbor av allt och vi har ju i Sverige nyligen upptäckt cakepops.
I usa har dom tagit steget vidare och gör pops av det mesta.
Jag blev rysligt sugen på att göra pie pops och ska nog försöka mig på det under hösten.
Såg otroligt smaksigt ut på bilden hon hade med sig.

Efter föredragen var det dax att besöka utställarna på plats.
Wenderfalck hade fått ihop ett härligt gäng och jag kommer skriva mer om en del av dom.
Det fanns himmelsk glass, franska delikatesser, kaffe, lax som var gudomlig, Erik Lallerstedts såser, vatten med örter, weber grill, Verum, Fjällfil och någon som blandade drinkar.
En helt underbar blandning.
Jag är sååå stolt för att jag åt skagenröra för första gången någonsin och jag gillade det...jag äter inte räkor men denna var såååå himla god. 
Och jag åt även rå lax!!! Och gravad lax!!! Och jag GILLADE DET!!!
Galet stolt...och wow vilka underbara produkter. 

Det bjöds även på lunch men jag var tvungen att springa till tåget så jag hoppade det.
Men jag såg att det bjöds på soppa, färsk bröd och olika röror. Såg mycket smakfullt ut.

En galet bra dag och jag hoppas innerligt att Wenderfalck gör detta till en återkommande grej.
Tack snälla Wenderfalck för att jag fick komma...det gav energi, ny smakupplevelser och nya kontakter.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar